Skinke-og makaronigrateng med lite kalorier

Hei dere ! 

Siden jeg nå har kommet veldig inn i lavkaloriverdenen, så tenkte jeg at jeg i ny og ne kunne dele noen oppskrifter med dere. Her kommer en kjapp og enkel oppskrift, som de fleste barn vil elske. Ikke så veldig spennende, men dog god uansett. Håper dere liker at jeg deler oppskrifter, og si gjerne ifra om dere ønsker flere. Litt godt for meg å vite at de slår an eller ikke. Her kommer ihvertfall oppskriften. Kos dere !

skinke

Denne retten er vel verdens enkleste. Den er ikke noe spesielt spennende, men er såpass mild, rund og god at barna også vil elske denne. Det som også er positivt er at du kan lage denne dagen i forveien, og legge ost på den dagen du skal steke den, og hive den i ovnen. For vi vet jo at det kan komme ekstra hektiske dager, og da er det så lett å ty til noe lettvint og usunt. Men hvorfor ikke bare lage denne, og steke den i ovnen dagen etter ?

IMG_1671

trenger

Det her er lett. Du koker fullkornsmakaronien. Skjærer purren opp i strimler. Eventuelt også skinke. Jeg pleier å kjøpe smårettsskinke som er ferdig oppskåret. To pakker inneholder tilsammen 400 gram, så legger jeg til 100 gram kokt skinke, som jeg strimler opp. Når det er gjort, tar du en kjele og har mel og melk i. Kok opp forsiktig, under omrøring. La det småkoke i cirka 5 minutter, eller til du merker det tykner godt. Rør inn buljongen. Deretter avkjøler du sausen noe, og så blander du i egget. Tilslutt kan du ha i purren, skinken og makaronien.

Smak eventuelt til med krydder, hvis du føler det mangler noe.

Ha tilslutt blandingen i en smurt form, og dryss osten over.

IMG_1680

Så steker du gratengen midt i ovnen på 225 grader, i cirka 30 minutter ( varierer noe fra ovn til ovn).

IMG_1686

Serveres med en god salat inntil. Her har jeg lagt til rundstykker til barna og mannen.

IMG_1694

Denne retten inneholder kun 128 kalorier per 100 gram. Den metter godt, er knallgod, rask å lage og veldig barnevennlig.

Bon apetitt!

7 Comments:

  1. Nam den skal jeg lage i dag! Jeg pleier å koke brokkoli, blomkål og gulrøtter sammen med makaronien og ha litt løk sammen med sausen som jeg surrer i litt smør først. Det er kjempegodt også får jeg lurt i barna litt flere grønnsaker 😉

  2. Skal absolutt prøves! Legg gjerne ut flere oppskrifter med lavkalori :))

  3. Takk for tipset, denne ble prøvd ut i dag, bare uten purre 😉

  4. Du er så inspirerende, på mange områder 🙂 Legg gjerne ut flere lavkalorioppskrifter 🙂

  5. Tusen takk for supert tips!! Jeg lagde den i dag, men uten purre.
    Mannen syntes det var kjempegodt og datteren min forsynte seg to ganger.
    Post gjerne flere slike lavkalori-oppskrifter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge