"Prosjekt ny mamma" – Livstilsendring

Hei dere ! 

Nå er det en god stund siden sist jeg oppdaterte angående mitt ny mamma prosjekt. 
Jeg har vinglet litt att og fram, og jeg ble syk i to uker før påske. Så kom påskeferien og jeg orket ikke tenke på diett, og kost meg masse god mat og ikke minst litt snop. Ikke bra! Jeg har likevel vært flink til å trene i hele påsken, og det har jeg nå holdt på med en god stund. 
Etter to uker med sykdom, og en uke med påskekos har jeg rett og slett ikke tort å hive meg på vekten. 
Jeg har vært ganske sikker på at jeg har gått litt opp i vekt ( går veldig fort opp i vekt), så jeg har bare prøvd å fortrenge det med å trene, trene og trene. 
2 april kom og påskeferien var over. Da var det igjen på tide med et nytt hardkjør. For dere som ikke vet det, så er Grete Roede kurset mitt over. Det var over for en god stund tilbake. Jeg gikk ned 7 – 8 kilo, og de er fortsatt borte, såvidt jeg vet. Når det var over gikk jeg fortsatt å telte kalorier, men etterhvert så mistet jeg all motivasjon og ble rett og slett lei av å veie og telle. En ting er sikkert, og det er at Grete Roede fungerer. Men en annen ting er at jeg orket ikke tanken på å telle mer. 
Uansett så har jeg lært mye av kurset, og jeg har nå forandret livstil. Fra å ikke bevege seg så mye, være mye sliten, og føle meg rett og slett dårlig, har jeg nå begynt å trene minst 3 ganger i uken. Det startet med litt bevegelse og litt trim i begynnelsen av kurset som var i januar, og fram til nå har det bare blitt tøffere og hardere trening. Jeg husker første gangen jeg satte på 30 day shred dvden med Jillian Michaels, og trente etter nivå 1. Jeg trodde jeg skulle besvime. Jeg var i så ufattelig dårlig form. Nå tar jeg den enkelt, og har til og med økt på vekter fra 2kg til 3kg. Jeg bruker både nivå 2 og 3 nå, og nivå 3 er absolutt tøff. 
Energinivået har økt betraktelig. Som alle vet, så har jeg en kronisk sykdom, og jeg har vært spent på hvordan den ville takle all trening. Akkurat nå har jeg det så utrolig bra med meg selv. Føler meg sterkere, gladere og sprekere. For ikke å glemme friskere. Jeg mener at å trene bare vil gjøre deg godt, men alt med måte. 
Treningstøy og treningsutstyr blir stadig fornyet, og mitt neste innkjøp er antishake tightsen fra Røhnisch. Treningstøy som man liker, synes er fresht og som føles godt ut er utrolig viktig. Det gjør absolutt treningsgleden mye større. Start i det små med trening, og så er det bare å øke på når du kjenner formen har bedret seg. Det var slik jeg gjorde det. Hjemmetrening fungerer kjempe bra, så er det bare å finne frem treningstøy og treningsdvden og kjøre på. Nå som våren er her er, og veiene begynner å bli bare er det en fin mulighet for å ut å jogge. Jeg har ikke fått gjort det enda, men skal se om jeg skal få testet kondisen min i løpet av neste uke tenkte jeg. 
Akkurat nå trener jeg hjemme med dvder av Jillian Michaels, og gruppetrening som inneholder styrke og kondisjon. Når det gjelder kosthold har det jo vært litt frem og tilbake. Jeg teller ikke lenger kalorier, men jeg merker at jeg spiser betraktelig mye mindre/ blir mye fortere mett, spiser kjøtt og massevis av grønnsaker. Jeg har kuttet ut ris, brød og pasta, men spiser rugsprøknekkebrød. Det er på en måte lavkarbo, men jeg vil ikke kalle det helt lavkarbo heller. Jeg er ikke så opptatt av alt fettet. Det var en av tingene som gjorde at jeg ikke taklet ketolyse/lavkarbo den gangen jeg gikk på det. Jeg har ikke veid meg etter de ukene med sykdom og etter påskeferien, men det skal sies at jeg igår måtte kaste en av buksene mine. Følte den var så pløsete og hadde blitt så løs og fæl på. Så jeg merker litt på klærne at jeg har blitt litt mindre. Fikk også en kommentar på det idag av en venninne. Det er nydelig å få slike kommentarer. En annen grunn for at jeg ikke tør å veie meg enda, er fordi jeg trener endel styrke. Det vil si at jeg også bygger opp muskler, og det er et velkjent fenomen at muskler veier mer enn fett. Så det viktigste er kjenne det på klær, så får vekta komme etterhvert. 
Fortsatt har jeg en lang vei igjen, men jeg er ihvertfall på riktig vei. Jeg er godt igang, er på riktig vei, og jeg fortsetter med å trene og være streng kostholdsmessig. 
Nå lurer jeg på hvordan dere ligger an til sommeren ? Er dere igang ? 
En ting jeg fant ut er at selvom man er i dårlig form, og kanskje flau over hvor dårlig kondis man har, så vil det ikke skje et mirakel av å sitte i sofaen å vente. Man må tørre å ta det første skrittet, og hive seg uti det. Jeg lærte en plass at man må gjøre en ting 21 ganger, før det blir en vane. Så dytt deg selv ut i det, så blir det tilslutt en vane. Fra å ikke ha trent på flere år, er jeg nå totalt avhengig av å trene. Det er helt fantastisk og utrolig! 
Som belønning til meg selv når jeg har nådd mitt mål er å fornye garderoben.
Hva er din belønning ? 

11 Comments:

  1. Flink du er! Jeg har holdt på siden 2 januar, og tatt av 6,3 kg! Noe jeg syns er veldig bra med tanke på at jeg stapper i meg prednisolon og andre medisiner hver dag. JEg var VELDIG flink å trene før påske, men har nå dabbet av, men har vært flink å gått turer! Jeg teller og teller alt jeg spiser/drikker, klarer ikke la være 🙁 Men, jeg er jo ikke lei, så da går det jo.. Yngstebarnet i huset skal konfirmeres 5 mai, og jeg hadde som mål -9 kg før denne tid, bare for å føle meg litt mer vel i bunaden. Men, merker veldig godt på kroppen disse 6,3 kg som er borte, og på klærne HURRA: Det eneste som henger litt igjen er det blubbete/pløsete fjeset etter prednisolonen, men nå fikk jeg klippet meg i sist uke og det letta betrakteligt å få fekk det tunge lange håret, så da kom det seg likevel. Du er kjempeflink! Hilsen fast leser

    • Herlighet så flink du er!! 🙂 Ja, jeg går jo selv på Prednisolon, så vet alt om det. Er jo vanskelig å gå ned i vekt når vi går på det hver eneste dag, men derfor synes jeg at vi skal gi oss en ekstra klapp på skuldra. Det er jammen ikke lett for oss å gå ned i vekt, men likevel har vi klart det! 🙂 VI er flinke 🙂
      Håper du når målet ditt, men jeg synes likevel du har klart det kjempe bra. Sliter også med et bollefjes etter høye doser med prednisolon, men det er jo det jeg blant annet jobber for å få vekk 🙂

      Lykke til videre, Anne!! 🙂

  2. Så flink du er ! får kjempe motivasjon av deg 🙂
    jeg begynte 21 januar med Jillian sin 30 day shred.. til nå har jeg gått ned 10 kr, målet mitt er minus 15 kg til 😀 jeg er bare 161 høy så det er ikke så mye kg kan fordele seg på heller 😛

    Den første uka gikk jeg på NOKA diett i tillegg så det gjorde kickstartet jeg trenger.

    Gleder meg til å lese mer om hvordan det går med deg, å kanskje du vil skrive om hvor vektene og matta du bruker er kjøpt å ? 🙂

    • Så herlig å høre, og tusen takk!! Du er jo ihvertfall flink. 10 kilo er MYE. Litt artig, for jeg er også kun 161 cm. Den ene cm er SÅ viktig å få med seg. Haha. Kickstart er smart! Og veldig effektivt. Holder litt på med noe lignende nå jeg også. Bytter ut noen av måltidene. Må få kommet meg igang etter sykdom og etter påsken.

      Matta er kjøpt treningspartner.no, og manualene er faktisk kjøpt på Biltema til den nette sum av 119,-. LØP OG KJØP 🙂

  3. Så flink du er 🙂
    Jeg startet etter påske, da jeg rett og slett fikk nok.
    Er så lei av å hele tiden ha lite energi og ikke minst slite hver dag med hva jeg skal ha på meg så det ikke blir så stramt over magen :/
    Nok er nok!
    Jeg veit at 30 days shred funker, for jeg mista over 20 cm rundt magen da jeg trente den i fjor, men jeg ble så lei.
    Så nå veksler jeg litt mellom den og å ut å jogge.
    Gikk ned en kilo i forrige uke 🙂
    Da var jeg veldig streng da og drakk kun vann og spiste knekkebrød, spiste nok for lite for gikk og var konstant sulten og svimmel.
    Denne uka er jeg ikke så flink, men flink nok synes jeg. Drikker for det meste bare vann og spiser ikke utenom måltider. Har trent både mandag, tirsdag og i dag 🙂
    Mitt mål er ned 18 kilo, håper jeg klarer det frem til august hvertfall.
    Belønningen min er rett og slett bedre helse og en fiiin kropp 😉
    og da kommer jeg nok til å shoppe masse nye klær 😀

    • Dette klarer du,men kos deg av og til med god mat og drikke)))Unn deg av og til å spise og drikke noe ulovlig)))
      Lykke til.
      Bjørg.

    • Ja, det her klarer du ! Du er jo godt på vei. Få på plass staheten, og kom godt i gang. Så skal du se du når målet ditt 🙂 Blir det for vanskelig så er det jo veldig fint å innføre en spisedag i uken.

  4. Vet dere hva jenter.
    Vi kan klappe oss på skuldra..Vi er flinke,og til dere to som sliter ekstra med sykdom er det rett og slett imponerene…Stolt av dere )))
    Joda,jeg trener og holder på jeg og))))Har nå tatt av 20-25 kg…Om jeg er kry…JA )))
    Spiser sunnere,og trener sirkeltrening to ganger i uka.pluss av jeg prøver å få til en liten jogge/gåtur andre to dager))))Om jeg er sprek…nei..puster og peser som en hval,men alle må jo starte en plass )))
    Ellers må jeg fornye garderoben..Har gått ned FIRE str..fra 48/50 til nå 40/42)))))og er ikke lenger stor)))
    Jeg er 1,63 høy.
    Jeg har ikke bestemt meg helt om jeg vil ned mer..,men kanskje noen kg til.
    Det er nå den virkelige kampen begynner.Nemmelig å klare og holde vekta.
    Ser på tv En ny start,Der har deltakerene fått proff hjelp av Kari Jaquesson.Jeg kan med stolthet si vi klarer det selv ))))
    Lykke til videre alle sammen)))
    Bjørg.

  5. Superbra! Synes dere er flinke jeg 🙂
    Du som gikk på NOKA, får jeg spørre hva du gikk på? Shake? Jeg trenger og en kickstart skjønner du…

  6. HEi 🙂

    Så utrolig flink du er, kjempe spennende å følge deg! Og gleder meg til å se veien videre 😀 Jeg fant deg gjennom insta, så jeg vet ikke dette med sykdommen din! kan jeg spørre hva det er?

    Jeg prøver på prosjekt ny mamma jeg også, begynte i grunnen i januar men var ikke flink før nå de siste ukene:) Prøver å telle kalorier og trene tre dager i uken! Ikke alltid like lett som småbarns mamma og student, men man klarer det man vil 😀

  7. Så flink du er 🙂 hvor får man tak i den DVD du trener etter,? Fin blogg du har:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge