Prosjekt ny mamma: Et åpent innlegg om min vei ned i vekt

God kveld dere ! 

Jeg vet dere er utrolig nysgjerrige på mitt ny mamma prosjekt, som jeg kaller «prosjekt ny mamma». Det har seg slik at jeg en tid tilbake la på meg ganske mye. Det begynte når jeg gikk på en stor smell i forhold til sykdommen. Jeg ble medisinert tungt, og den ene medisinen gjør at man legger på seg ganske mye. I tillegg var jeg jo syk, og i forbindelse med sykdommen, så er man MYE utslitt, og i dårlig form. Man kan ofte få en følelse av å ha feber, og i tillegg gå konstant med influensasymptomer, i tillegg til leddsmerter og videre. Da sier det seg selv at når man får medisiner som ikke akkurat hjelper deg ned i vekt, og stort sett ligger eller holder kroppen i ro. Da vil kiloene gå opp! Så begynte jeg å bli noe bedre, og ble gravid med Lillebror. Men mens jeg var gravid, gikk jeg på en smell igjen. Sykdommen var fortsatt aktiv, og det ble ganske alvorlig i forhold til livet til Lillebror og ikke minst helsen min. Så jeg fikk streng beskjed om å holde meg helt borte fra jobb, og ta livet ganske med ro. Da ble jeg også ganske bra medisinert, og det hjalp ikke akkurat heller på vekten. Etter at Lillebror kom, så gikk på høye doser av den medisinen man legger på seg av, og begynte å amme. Ammingen gjorde slik at jeg fikk verdens største appetitt, og det hjalp igrunn heller ikke på vektnedgangen. Jeg har vært mye sliten, og hatt en del oppturer og nedturer i forhold til helsen, men jeg har hele veien strevet med at jeg har lagt på meg så mye som jeg har gjort. Så, i desember 2012, bestemte jeg meg helt og holdent. Jeg må gjøre noe med meg selv. Jeg kan ikke gå slik lenger og være ulykkelig over hvem jeg er. Så nyttårsforsettet mitt var å gå ned i vekt og starte å jobbe med helsen min. Helsen var veldig opp og ned, og jeg kunne veldig ofte ligge på sofaen med null energi etter en husvask og feberfølelse i kroppen. Så jeg tenkte med meg selv, at hvis jeg ikke har energi etter å ha vasket mitt eget hus, hvordan skal jeg da klare å trene ?

motivationVel, midt i januar ( etter mye googling), fant jeg ut at jeg nå ville prøve Grete Roede dietten. Jeg meldte meg på et nettkurs, for da slapp jeg å ut av huset etter at barna var lagt og i tillegg hadde jeg ingen unnskyldning for å ikke delta. Om jeg var i dårlig form, kunne jeg selvfølgelig delta uansett. Jeg fikk bøkene, og begynte på mitt nye og sunne liv. Jeg startet med et lavere kalorinivå enn gjennomsnittet på grunn av mitt lave aktivitetsnivå, i forbindelse med sykdommen. Likevel så var jeg sikker på at jeg kom til å legge på meg, etter å ha prøvd Grete Roede i en uke. Jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv, og i tillegg følt meg så stappmett. Så kom første veiing, andre, og tredje, og jeg mistet rundt 7 til 8 kilo tilsammen på det kurset. Jeg ble også motivert til å gå turer, og så begynte jeg etterhvert med Jillian Michaels dvdene. Så turer, og litt trening i stuen ble rutiner. Fytti, så tungt det var den første tiden. Dessverre, så begynte jeg å gå lei av Grete Roede( som jeg alltid har gjort tidligere av dietter), og så gikk jeg dermed over til lavkarbo. Det har jeg faktisk ikke opplevd som like effektivt som Grete Roede, og så har jeg hatt noen store pauser fra «diett», og vært på ferie i syden og ikke tenkt så mye på kosthold i sommerferien.

Hele veien har jeg uansett presset meg til å trene, og det har blitt mer, mer , og hardere og hardere. NÅ er jeg totalt avhengig av å trene, og jeg er et helt annet menneske enn jeg var før jeg startet med min livsstilsendring. Energinivået er en helt annen plass, og det skal mye mer til for å utmatte meg helt, i forhold til tidligere.  Jeg prøver å trene 3 – 4 ganger i uken nå, og det er mye styrke og løping. Det er jo bare så deilig!!

Nå har jeg vært ordentlig i gang igjen med kostholdet siden 1 august, og etter mye fram og tilbake og prat med mennesker som virkelig har peilig på kosthold og trening, så er jeg faktisk over på Grete Roede igjen. Jeg MÅ få det inn i hodet, at det jeg driver på med ikke er en diett, men en livsstilsendring. Og nå har jeg akseptert Grete Roede, og vi er bestevenner. Jeg lager middager som alle kan spise, og jeg har nå et avslappet forhold til det. Ja, jeg veier og teller kalorier, men det har nå blitt en vane. Jeg spiser masse, og spiser masse godt. Energinivået er på topp, og jeg trener masse! Det er så deilig.

Så, vektnedgangen har gått sent, men utfra hva legen min har lest seg til igjennom forskning, og utfra hva som er anbefalt, så bør man faktisk ikke gå ned mer enn 0,5 kilo i måneden. Det er fordi vektnedgangen skal være varig, og fordi man skal endre livsstil og ikke gå på diett. Det er nettopp dette jeg jobber med nå. Jeg har hatt dårlig tid, men jeg har ikke det lenger. Jeg ønsker at det her skal bli endel av meg, rett og slitt fordi jeg også føler at det er veldig riktig for meg. Jeg ønsker å gå ned til mitt vektmål, samtidig som jeg forebygger en god helse.

Jeg koser meg med masse mat, men selvfølgelig sunn mat, jeg koser meg i hverdagen, og jeg har det så utrolig bra om dagen. Kroppen føles mye sterkere, og humøret er annerledes. Helsen føles veldig bra ut, og jeg kommer helt garantert til å fortsette med dette.

Dere lurer sikkert nå på hvor mye jeg har gått ned ? Og fram til nå har jeg gått ned nesten / cirka 12 kilo. Det går sent, men det går nedover. I centimeter rundt midjen har jeg faktisk mistet 8 cm. Så det går den rette veien! Planen er å gå ned endel kilo til, men hvor mye tør jeg ikke å si høyt. Jeg får se om jeg stopper underveis, hvis jeg føler meg fornøyd. En skal jo egentlig ikke være så opptatt av vekten, men heller gjennom klær og hvordan en føler seg. Det er jeg veldig enig i.

Jeg har kjøpt inn noen hjelpemidler, som gjør det lettere for meg å trene hjemme i tillegg til gruppetimer. Det er ikke så enkelt når man har to barn, og det er mye vanskeligere å finne på unnskyldninger når man har det man trenger liggende i nærheten.

pumpsetDenne vektstangen har jeg gått til innkjøp av, og har brukt den tre ganger til nå. Den er veldig kjekk, og den gir veldig god trening om man gjør de rette øvelsene.

 Abilica Dumbbells manualer 2 x 5 kg orange

I tillegg har jeg kjøpt inn manualer på 5 kilo. De er kjekke å ha når jeg trener til Jillian Michaels dvden, eller når jeg trener styrke for meg selv og gjør ulike øvelser.

Så har jeg også verdens beste mann, som har gitt meg noe annet i bursdagsgave. Det var jo noe jeg har ønsket meg nå, etter jeg ble «sporty», og det er en tredemølle.

Åh, jeg er veldig glad i tredemølla mi, og har allerede brukt den mange ganger. Er så kjekt å bare hive på seg treningsklær, og ta seg en løpetur i kjellerstuen. Jeg har jo også tatt meg en løpetur når barna har lagt seg, og jeg er alene med dem. Det er utrolig kjekt at man slipper å reise ut. Jeg håper og ønsker at jeg innen sommeren 2014, kan løpe 10 km, altså 1 mil. Men jeg vet ikke om det er et realtistisk mål, i og med at jeg sliter litt med vonde ankler og føtter. Jeg skal uansett prøve, så får jeg stoppe hvis jeg møter hindringer på vei.

I tillegg har jeg vært flink til å oppdatere meg innen treningsklær. Det er så viktig med freshe klær, og gode sko. Mer viktig enn jeg hadde tenkt. Nå som jeg har begynt å trene mer, så merker jeg også at jeg trenger mer av det. Så noen innkjøp av treningstights og slik blir det nå i ny og ne.

Så er det så viktig å ha noen som motiverer deg, og som kan være en treningspartner på veien. Da har jeg min søte nabovenninne, som er superinspirerende og motiverende for meg. Hun har hjulpet meg mye på vei, og vi har trent litt sammen. Det gjør veien lettere å gå.

onlyyouFolk spør hvordan jeg i alle dager klarer det. Altså å holde meg unna kaker, godteri og å være så strikt. Vel, det har rett og slett ikke lyst på sånt i det hele tatt. Jeg har fått det inn i hodet mitt, at dette er såpass viktig for meg, at jeg ikke trenger å la kaker og godteri ødelegge. Ok, selvfølgelig tar jeg en bit når det er noe spesielt, men ellers takker jeg alltid nei til sånt.

På lørdager kan jeg tillatte meg noe kos, som magert popcorn eller annet, så lenge det er begrenset. Men ellers så er det ganske strikt. Men når man er på Grete Roede, og spiser så ofte, så har man heller ikke lyst på snacks og usunn mat. Man rekker det ikke, siden man går og er konstant mett.

I tillegg så må du bare bestemme deg. Slik jeg gjorde. Nok er nok. Nå må det skje noe her. Jeg orket ikke å se meg selv på bilder lenger, og har hatt masse klær hengende i skapet, som jeg ikke har fått tatt i bruk på lenge. Men nå, har jeg funnet frem en bukse etter en igjen som passer. Det er en utrolig deilig følelse!

Så er det sykdommen jeg nesten ikke merker noe til om dagen. Selvfølgelig har jeg mine nedturer med litt smerter i kroppen og at jeg kan ekstremt sliten. Men det er så mye mer sjeldnere nå. OG DET ER NYDELIG! Jeg bare håper det varer, nå som høsten og vinteren kommer.

Nå har jeg kommet med et langt og privat innlegg om meg og min vei ned i vekt. Jeg ønsker å vise at alle kan klare det, når til og med jeg med medisiner som «holder på fettet» og holder vekten oppe, faktisk klarer å gå ned i vekt. Når man faktisk klarer å trene, lage gode middager som hele familien kan spise, og fortsatt gå ned i vekt. Når man faktisk ikke har trent på mange år, men heller ligget på sofaen syk og fæl. ALLE KAN KLARE DET! Du må bare bestemme deg. Her og nå!

Jeg håper jeg kan motivere andre som synes det er vanskelig å komme i gang. Ja, det er supervanskelig, men når du har kastet deg uti det, må du bare bestemme deg for å forsette. Sett deg klare realistiske mål, og ikke minst delmål. Fullfør dem, og kjenn på den fantastiske følelsen når du har nådd dem.

IMG_1411

U CAN DO IT!

Heng deg på «prosjekt ny mamma» du også! Er vi en gjeng, så blir alt så mye lettere.

Fortsettelse følger…..

9 Comments:

  1. Så utrolig flink du har vært! Er virkelig imponert og kunne ønske jeg hadde like mye viljestyrke som deg 🙂 Har veldig lyst til å slenge meg på 🙂

  2. Wow,12 kg er UTROLIG bra! 😀 All grunn til å være stolt av deg selv…
    Er selv i gang igjen. Var så flink før jeg ble gravid med Majken og gikk ned 12 kg.
    Men de pakket på seg fort igjen gitt… Med alle helseplagene under svangerskapet,ble det mye sitte stille og spise trøste mat :/
    Og plagene er fortsatt ikke borte,og vi har hatt ett tøft år med lille Majken.

    Men er i gang med 4 uka med besvisst kosthold og trening,og gått ned 3 kg alt.
    Nå vanker det en forkjølelse,blæh,håper den ikke blir for hard.

    Stå på videre,kjempe gøy å se at du er sååå innmari flink! Det er motivasjon for meg 🙂
    Derfor jeg liker å dele treningen min på Instagram f.eks. Det gir motivasjon til meg selv,og kanskje til andre?
    Liker godt å se andre være flinke og svette 😉

  3. Hurra og gratulerer! Du har en vilje av stål, og du er nyyyydelig som «ny»mamma!

  4. Hei:)
    Såå uuutrøig flink du er:)
    Ble selv mamma for tre mnd siden og prøver å komme i gang….Er så tungt! Har begynt på Stamina, men det er tøft å få tid og ha overskudd! Men jeg har da begynt…
    Du er en stor inspirasjon:) TAKK!!!
    Og LYKKE TIL videre:)

    Klem

    • Tusen takk! Det er også utrolig inspirerende å få slike kommentarer. Det er virkelig tøft å finne overskudd til å trene, men etterhvert merker du at det er treningen som faktisk gir deg OVERSKUDD! 🙂

  5. Du er utrolig inspirerende 🙂 Jeg jobber på å få ned vekt og få helsen opp, og ja det er tøft og dørstokkmila er laaaaang, men kommer man over kneiken så går det bra. Jeg ønsker meg en crosstrainer jeg 🙂

  6. Jeg er stolt av deg at du klarer det,,men det beste for deg er jo at du er blitt mye bedre mht sykdom.Bare det er jo ett lite under ))))
    Kjempeflink er du,og du har all grunn til å gi deg ett klapp på skuldra )))
    Lykke til videre,Dette klarer du <3
    Bjørg

  7. Du har jo vært KJEMPEFLINK 😀 Ser på de nye bildene av deg at du har gått ned!!
    Er veldig ofte innom bloggen din, men glemmer å kommentere.. Men nå tenkte jeg at nå MÅ jeg kommentere 🙂 Hehe..
    Jeg har selv gått/går på Grete Roede. Det er jo bare genialt!! Selv har jeg gått ned 17 kg på det 🙂 Lang vei igjen, men det er en god start 😀

    Klem fra meg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge