Jakten på et bedre liv

Før nyttår, så skrev jeg et innlegg om hva mitt nyttårsforsett var. Det nyttårsforsettet var at vi som familie skulle bli sunnere. Nå er vi midt i januar, og jeg føler vi ikke har vært flinke nok til å bli sunnere. Det har vært noe hele veien, som har stoppet oss fra å kunne klare å tenke i de sunnere baner. Vesla har vært ganske syk med influensa, og nå har jeg vært syk. Da orker man rett og slett ikke å diske opp med de sunneste middager som man må ut i butikken for å handle ingredienser til og i tillegg bruke god tid på å tilberede det. 
Imorgen er det en ny milepæl for meg, for da har jeg endelig tid til å sette meg ned å lese ordentlig (håper jeg). Til sykehuset så skal jeg ha med meg macbooken, kladdebok og «en kjernesunn familie»-boken. Jeg har lyst å få til en automatisk tankegang, som gjør at når jeg er på kjøkkenet eller i butikken klarer å velge ut riktige matvarer uten å måtte tenke i det vide og det brede. 
Gubben min kom med en god idè, og det var å lage en månedsmeny. Ikke en ukemeny, for da må man sette seg ned hver uke å skrive ny. En månedsmeny kan man egentlig bruke hele tiden uten å bli lei, og så kan man rett og slett bytte på ukene, redigere på menyene etterhvert som man blir lei og lignende. 
Så her er noen tiltak for å gi oss et dytt mot et bedre liv : 

  •   Skrive ned sunne oppskrifter i egen bok.
  • Skrive ned basismatvarer som man bør ha i skapet eller kjøleskapet. 
  •  Få inspirasjon via nettet og igjennom bøker. 
  •  Skrive ned en månedsmeny. 



Før jeg i det hele tatt kan gjennomføre disse tiltakene, så må jeg eller vi bestemme oss for hvilken vei vi ønsker å gå. Det er så mye forskjellig som blir ansett som sunt i disse dager. Noen sverger til en melke- og sukkerfri kost, andre sverger til rawfood, superfood, lavkarbo, kun økologisk, vegetarkost eller masse grønnsaker i alle måltider. 
Så det viktigste for meg er å vite hva vi bør gå for. Hva passer familien vår best ? Hva vil gi oss gode helsefordeler ? Ja, for det er helsen som er det viktigste her.
Nå er det virkelig på tide med et skippertak for å få nyttårsforsettet vårt i gang og oppfylt. 
Hva slags mat eller kosthold tenker dere er sunt ? 
Har dere tips, så tar jeg det imot med stor takknemlighet. 

5269663966_80060f7ac7_z_large
//Weheartit.com

2 Comments:

  1. For meg er det viktig med mye grønnsaker, frukt, fisk, hvitt kjøtt, proteiner og fiber. Men og karbohydrater, siden jeg trener en del, og kroppen trenger karbohydrater for å restituere seg bedre etter trening. Men man trenger ikke masse karbs hele dagen.

  2. haha tjukkebollefeita! herlig navn;o)
    (passet godt til dette innlegget)
    herlighet, så flink du er -selv om du føler du ikke er godt nok i gang enda, så tenker du iallefall i den retningen! Vi er ikke så flinke når det gjelder mat..her er minstemann flinkest i matveien1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge